فن یا پروانه قطعه‌ ای اصلی در کولینگ تاور است که وظیفه آن به حرکت درآوردن هوا و ایجاد تبادل حرارت بوسیله عبور هوا از روی پکینگ‌ ها می‌ باشد.

انواع فن برج خنک کن
فن‌ ها معمولاً در دو نوع محوری و سانتریفیوژ در برج خنک‌ کننده مورد استفاده قرار می‌ گیرند که نوع سانتریفیوژ فشار استاتیکی بالاتر و نوع محوری دبی بالاتری تأمین می‌ کنند.

تعمیر و نگهداری فن برج خنک‌ کننده
تعمیر و نگهداری فن می‌تواند بعلت مشکلات دسترسی دشوار باشد. در زمانی که برج خنک کن کار می‌کند، گیربکس را نمی‌ توان دید یا لمس کرد. بنابراین با تنظیم یک شتاب سنج از راه دور بر روی گیربکس، مانیتورینگ معمولی انجام می‌ شود.

از آنجا که کولینگ تاور در واحدهای ساختمانی در تابستان مورد بهره‌ برداری قرار می‌ گیرد، می‌توان با اعمال سرویس‌ های دوره‌ای منظم در فصل زمستان‌، انتظار عملکرد منظم و مناسبی را در طول فصل تابستان داشت.

فن برج خنک‌ کننده
فن برج خنک‌ کننده

فن یکی از اجزای اصلی کولینگ تاور است که نقش آن ایجاد جریان هوا درون دستگاه و افزایش تبادل حرارت میان آب و هوا می باشد

دلایل لرزش در کولینگ تاور
مشکلات ناشی از لرزش در کولینگ تاور که عمدتاً به پروانه مربوط می‌ باشد، می‌ تواند ناشی از موارد زیر باشد:

به هم خوردن بالانس، به هم خوردن زاویه بلیدها، شکسته شدن پروانه، مشکلات درایو، عدم تعادل شفت، مشکلات اتصال به پروانه، رزونانس شفت، سایش تسمه، رزونانس تسمه، خرابی گیربکس، خرابی سیستم کاهش دور تسمه برج خنک‌ کننده

در کولینگ تاور معمولاً از سیستم‌ های کاهش دور تسمه یا گیربکس برج خنک‌ کننده استفاده می‌کنند که هر دو به نظارت روزانه نیاز دارند تا عملکرد قابل اعتماد و بدون دردسری را تضمین کنند.

سیستم‌ های تسمه‌ ای از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند، چرا که عملکرد آنها کم هزینه‌ تر، ساده‌ تر می‌باشد. ولی استفاده از گیربکس برای سایزهای بزرگ پروانه غیر قابل اجتناب است.

قوانین حاکم بر فن
روابط زیر برای کلیه فن‌ ها صادق می‌ باشد.

مقدار دبی هوا با سرعت دوران فن تغییر می‌ کند
مقدار دبی هوا با زاویه بلیدها نسبت به صفحه افقی تغییر می‌ کند
مقدار فشار استاتیک با مربع نسبت ظرفیت تغییر می‌ کند
توان فن با مکعب نسبت ظرفیت تغییر می‌ کند
در دبی ثابت، مقدار توان و فشار استاتیک فن با چگالی هوا تغییر می‌ کند
عمکلرد دمایی برج خنک‌ کننده
تعیین عمکلرد دما در برج خنک‌ کننده، به مقدار نرخ جریان جرمی هوایی که از میان پکینگ‌ ها عبور می‌ کند بستگی دارد. البته این هوا بوسیله فن برج خنک‌ کننده به جریان می‌ افتد. مقدار دبی حجمی هوا را با Q نشان می‌ دهند.